dinsdag 15 mei 2012

Japan in Pisa

Japan in Pisa...
Jawel, u leest het goed... Japan in Pisa! Ik verklaar mij nader, afgelopen weekend waren het Japanse dagen in Pisa. Je kon dus eens proeven van de Japanse cultuur.
Wij waren geprikkeld en trokken er na een weekendje studeren enkele uren op uit, op verkenning in Japan...


Als ik aan Japan denk, dan komende volgende woorden in mij op: technologie - kimono -sushi - stokjes -apart volkje...maar eerlijk gezegd weet ik absoluut niets van Japan, tijd om hier dus verandering in te brengen.

Alles was gelokaliseerd in station Leopolda, een oud station dat nu wordt gebruikt als tentoonstellingsruimte.
Het eerste waar mijn aandacht naar toeging als ik binnenkwam, waren de robotjes, wat een leuke speeltjes. De Japanners staan er uiteraard om bekend, om Europa en Amerika telkens een stap voor te zijn... ook nu was dit weer het geval.
Het eerste wat we tegenkwamen was een hoog technologisch bootje, dat werkt op zonne-energie. Gedaan met de olievervuiling in de zee, leve de zonne-energie, enig nadeel, als het ietwat bewolkt is, zal je dus iets langer ronddobberen.
Daarna kwamen we een robotje tegen dat werd voorgesteld als speelgoedpakket. Leuk, krijg eens een robotcadeau :).
De volgende robot, intrigeerde mij, het duurde niet lang voor ik deze eens ging uittesten :). Een robot die wordt gebruikt om vuilnis op te halen en die dit ook automatisch kan verwerken, ik werd al snel vriendjes met de robot, wat een tof speelgoed!


Daarna trok een endoscoop mijn aandacht, je bestuurdt de endoscoop d.m.v. een spelconsole. Zo heeft een dokter ook wat fun bij een operatie, laten we zeggen, om het eerst naar de dikke darm racen? :p Annique heeft dit even uit getest, ik heb er een filmpje van gedraaid, zoals ik nog bij enkele hoog technologische snufjes heb gedaan. (Ja, wat wil, informaticaleerkracht -in-wording)

We kuierden nog een beetje rond, tot we aan de origami-stand kwamen. Hier gaven ze een workshop...uitgeprobeerd uiteraard :). Hoewel origami, niet mijn sterkste kant is, ben ik er toch in geslaagd een om geluks-vogeltje te creëren. *fier :)

Na onze creatieve bui, hebben we een theeceremonie gevolgd. De Japanner zijn zeer traditioneel en voeren deze ceremonie ook zeer nauwkeurig uit. Zo kan ik je bijvoorbeeld zeggen, dat men wel 2 X de beker heeft proper gemaakt, 3 keer het bekertje ron draait voor men drinkt...en zo heeft de ceremonie wel nog meer rariteiten. Wel alles zeer precies uitgevoerd. Het is ook enkel de vrouw die dit uitvoert, ze doet er wel 30 min. over om thee te maken. De man, zit, wacht en kijkt toe.
Hierna mochten wij Japanse thee proeven (zeewierthee...ziet er groen uit), en een Japanse "dolce"(een bruinvierkantje dat smaakt naar drop, nja geef mij maar de Belgische pralines :p).

Na de theeceremonie was het weer wat tijd voor actie. Tijd voor Japanse mode! Ik was zeer nieuwsgierig naar de kleren van de Japanners, vooral de traditionele klederdracht. Die stond hier her en der opgesteld. Natuurlijk je kent me intussen wel, moest ik dat eens uitproberen :)(de Yukata). Het is zeer sierlijk als je het aan hebt, zeer strak, je hebt vrij weinig beweegruimte. Nu heb ik dus ook ontdekt, waarom die Japannertjes zulke kleine stapjes nemen...ze kunnen niet anders.

Als afsluiter Japanse afsluiter zijn we naar een sushirestaurant geweest met de Portugezen. Daar hebben we gesmuld van heerlijke sushi!!!

Intussen zijn we enkele dagen verder, in één van mijn lessen zit een Japanse, door haar wist ik dat dit event er was. Ze had me diezelfde avond nog gevraagd, hoe het geweest was en wat we ervan vonden. Laaiend enthousiast had ik erover verteld en mijn foto's laten zien, ik was in de wolken. Japan staat nu ook officieel op mijn lijstje, te bezoeken landen :p.
Vandaag had ze iets mee voor mij, haar mama had haar een Japans pakketje met souvenirs opgestuurd en ik heb daar eentje van gekregen. Een mooie sierlijke waaier, die verdient binnenkort een mooi plaatsje aan de muur :). Dankje Miharu!

Cari Saluti!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten